R2R-specialistennetwerk | LOGIN

Zuid-Holland

Roof2Roof-specialisten in de provincie Zuid-Holland:

 

Dakbedekkingsbedrijf Aetam

Aetam Dakbedekkingen B.V.
Pieter Zeemanweg 119
3316 GZ  DORDRECHT

Tel.: (078) 6175744

E-mail: info@aetam.nl
Website: www.aetam.nl

Postadres:
Postbus 459
3330 AL  ZWIJNDRECHT
 

Dakbedekkingsbedrijf A-Verschoor

A-Verschoor Dakbedekkingen
Deijffelbroekselaan 67
3195 GS PERNIS

Tel. : (010) 4168475

E-mail: info@a-dak.nl
Website: a-dak.nl
 

Dakbedekkingsbedrijf Cazdak

Cazdak Dakbedekkingen B.V.
Augustapolder 9
2992 SR  BARENDRECHT

Tel.: (010) 4320122
Fax: (010) 4195261

E-mail: info@cazdak.nl
Website: cazdak.nl

Postadres:
Postbus 9633
3007 AP ROTTERDAM

 

Dakdedekkingsbedrijf Consolidated

Consolidated Nederland B.V.
Jan van der Heydenstraat 66
2665 JB BLEISWIJK

Tel.: (010) 5217555
Fax: (010) 5217470

E-mail: info.bleiswijk@consolidated.nl
Website: consolidated.nl

Postadres:
Postbus 180
2665 ZK BLEISWIJK

 

Dakbedekkingsbedrijf DAKaccent

DAKaccent Nederland B.V.
Spoorhaven 13 
2651 AV BERKEL EN RODENRIJS

Tel.: (010) 5117352
Fax: (010) 5117392 

E-mail: info@dakaccent.nl
Website: dakaccent.nl

 

Dakbedekkingsbedrijf Elro

Dakbedekkingsbedrijf Elro
Avelingen West 27a
4202 MS GORINCHEM

Tel.: (0183) 630633
Fax: (0183) 637512

E-mail: info@elroduurzamedaken.nl
Website: elroduurzamedaken.nl

 

Sloopaannemer Fihuma

Fihuma Groep
Stadionweg 27
3077 AN ROTTERDAM

Tel.: (010) 2921000
Fax: (010) 2921004

E-mail: info@fihuma.nl
Website: fihuma.nl

 

Dakbedekkingsbedrijf Kewodak

Kewodak B.V
Kalkovenweg 58
(Bedrijventerrein Heimanswetering)
ALPHEN A/D RIJN
 
Tel.: (0172) 438332
Fax: (0172) 432142

E-mail: info@kewodak.nl
Website: kewodak.nl

Postadres:
Postbus 296
2400 AG ALPHEN A/D RIJN
 

Dakbedekkingsbedrijf Kluyver

J. de Kluyver Dakbedekkingen Rhoon B.V.
Ambachtsweg 7
3161 GL RHOON

Tel.: (010) 5016044

E-mail: info@kluyver.nl
Website: kluyver.nl
 

Dakbedekkingsbedrijf Oranjedak Wateringen

Oranjedak West B.V.
(Vestiging Wateringen)
Monsterseweg 38
2291 PB WATERINGEN

Tel.: (0174) 292124

E-mail: info@oranjedak.nl
Website: oranjedak.nl

Postadres:
Postbus 83
2290 AB WATERINGEN
 

Dakbedekkingsbedrijf Oranjedak Zwijndrecht

Oranjedak West B.V.
(Hoofdkantoor – vestiging Zwijndrecht)
Gildenweg 4
3334 KC ZWIJNDRECHT

Tel.: (078) 6100066

E-mail: info@oranjedak.nl
Website: oranjedak.nl

Postadres:
Postbus 380
3330 AJ ZWIJNDRECHT
 

Dakbedekkingsbedrijf Ben Roos

Ben Roos Dakbedekking B.V.
Beneluxweg 9
2411NG BODEGRAVEN

Tel.: (0172) 617409
Fax: (0172) 618067

E-mail: info@benroos.nl
Website: benroos.nl

 

Dakbedekkingsbedrijf Rosmalen

Rosmalen Dakbedekkingen B.V.
Zirkoon 100
3316 KD DORDRECHT

Tel.: (078) 6451083
Fax: (078) 6451750

E-mail: info@rosmalengroep.nl
Website: rosmalengroep.nl

 

Dakbedekkingsbedrijf Schadenberg West

Schadenberg West
Breevaartstraat 51
3044 AG ROTTERDAM

Tel.: (010) 4155567
Fax: (010) 4152806

E-mail: info@schadenbergwest.nl
Website: schadenbergwest.nl

Postadres:
Postbus 11297
3004 EG ROTTERDAM

 

Dakbedekkingsbedrijf Spuitco

Spuitco B.V.
Oosterparkweg 35e
2985 SX RIDDERKERK

Tel.: (0180) 425500
Fax: (0180) 426164

E-mail: info@spuitco.nl
Website: spuitco.nl

Postadres:
Postbus 4022
2980 GA RIDDERKERK
 

Dakbedekkingsbedrijf Voormolen

Voormolen Dakbedekkingen B.V.
Hoogeveenenweg 209
2913 LV NIEUWEKERK AAN DEN IJSSEL

Tel.: (0180) 320400
Fax: (0180) 320433

E-mail: info@voormolen-dakbedekkingen.nl
Website: voormolen-dakbedekkingen.nl

Postadres:
Postbus 291
2910 AG NIEUWEKERK AAN DEN IJSSEL

 

Nieuws uit het veld

Gemeente Dronten; rijden over het oude dak van zwembad overboord

 

 

9-10-2020

PERSBERICHT

Automobilisten die over enige tijd over het nieuwe asfalt van De Zuid rijden, rijden daarmee over het oude dak van zwembad Overboord. Daarmee heeft Dronten een landelijke primeur, die op vele terreinen goed is: voor de portemonnee, voor het milieu, voor het wegdek en voor de asfaltindustrie. Maar dat behoeft misschien wel enige uitleg. Wethouders Irene Korting van verkeer en Ton van Amerongen van duurzaamheid voorzien daar graag in.

Nederlandse primeur

Het oude ‘bitumendak’ van zwembad Overboord is door Roelofs, specialist in infrastructuur, verwerkt in het nieuwe asfalt op project De Zuid. Een primeur in Flevoland, maar ook een nationale primeur. Het is namelijk voor het eerst dat bitumen, afkomstig van een dak uit de gemeente, daadwerkelijk gebruikt wordt voor nieuwe wegbedekking in dezelfde gemeente. ‘Het is een uitermate innovatieve toepassing waarmee Dronten voorop loopt,’ zegt wethouder Irene Korting trots. ‘Een mooie uitdaging om op allerlei terreinen zo duurzaam mogelijk en circulair bezig te zijn. In de wereld van mobiliteit en infrastructuur geldt dat ook. Daarom is dit zo’n mooi project waar dingen slim samenkomen.’ Ton van Amerongen vult aan: ‘Het sluit aan bij de ambities die we lokaal en regionaal hebben op het gebied van duurzaamheid en circulariteit. En het is financieel ook nog aantrekkelijk. De aanleg kost net zo veel, maar deze wegbedekking heeft een langere levensduur dan het traditionele asfalt.’

Veel voordelen

Voor de techniek schuift Gerben Bijker aan. Hij is van Roof2Road, het bedrijf dat deze innovatie stimuleert en een samenwerking hiervoor is aangegaan met vijf bedrijven in de asfaltindustrie. De bitumendakbedekking afkomstig van oude daken worden door hen verwerkt tot bruikbare grondstof voor asfaltproducenten. ‘Tot nog toe was het zo dat deze dakbedekking na sloop of renovatie van een gebouw naar de afvalverbrander ging,’ legt hij uit. ‘Maar ook de asfaltbranche is op zoek naar alternatieven en verduurzaming. Bitumen is een onderdeel van asfalt en wordt gewonnen uit ruwe aardolie. Door de energietransitie wordt goede bitumen echter steeds schaarser: Olieraffinaderijen sluiten en aardolie wordt steeds verder gekraakt voor de productie van brandstoffen, waardoor er minder bitumen overblijft.’

En dakbedekking bevat goede bitumen. ‘Dakbedekking gaat gemiddeld 30 tot 40 jaar mee en dat is langer dan de levensduur van een asfaltweg. Het is een betere kwaliteit dan het bitumen dat doorgaans in de asfaltindustrie gebruikt wordt. Het gevolg is dat asfalt waar bitumen van daken in verwerkt zit een langere levensuur heeft en ook sterker is. Er is genoeg bitumen dakbedekking voorhanden om ons van een vaste aanvoer te voorzien. We werken daarvoor samen met slopers en dakdekkers. Voor hen is het financieel aantrekkelijk die als grondstof voor de asfaltindustrie te kunnen aanleveren. De aanlegkosten van wegen die van dit soort asfalt gebruik maken zijn gelijk, maar door de langere levensduur is het dus uiteindelijk goedkoper.’

Investering

Vandaar dat een vijftal asfaltbedrijven de handen ineen hebben geslagen en de toepassing van bitumendaken in asfalt grootschalig willen toepassen en promoten. Roelofs, het bedrijf dat De Zuid gaat asfalteren, is één van die bedrijven. Marco Kok van Roelofs vult aan: ‘Wat eerst afval was, is zo grondstof geworden waarmee de kwaliteit van het asfalt ook nog eens toeneemt en dat sluit goed aan op de duurzaamheidsambities van ons bedrijf. Daarnaast leende De Zuid zich goed om dit soort nieuwe ontwikkelingen te implementeren omdat het in bouwteam samen met gemeente wordt gerealiseerd, het ontwerp kon dan ook heel snel aangepast worden zonder dat dit ten koste ging van de voortgang van project. Door bitumen van daken te gebruiken, boren we een nieuwe markt qua grondstoffen aan voor de asfaltproductie. De toepassing vergt wel een extra investering bij de asfaltproductie maar deze is te verwaarlozen bij grootschalige toepassing, waar wij met elkaar in geloven. Opdrachtgevers zoals gemeente Dronten, die zich hiervoor openstellen, zijn daarbij van groot belang.’

Innovatieve ontwikkeling

Dit initiatief is ontstaan vanuit het Platform Circulair Flevoland, dat dit soort ketensamenwerkingen aanjaagt. Dat is één van de redenen dat Dronten er trots op is als eerste gemeente in Nederland de dakbedekking van een onlangs gesloopt gebouw, het oude zwembad Overboord, te kunnen gebruiken bij de asfaltering van De Zuid. ‘Dat spreekt toch tot de verbeelding, dat je straks eigenlijk over het oude dak van Overboord rijdt,’ zegt Irene Korting. ‘We geven graag de ruimte aan deze innovatieve ontwikkeling en hebben daarbij ook oog voor een stukje van onze historie.’ De asfaltering van De Zuid is het eerste project. Als dat bevalt, kan het vaker worden toegepast.’ Ook wethouder Ton van Amerongen is blij. ‘Niet alleen vanuit mijn portefeuille ‘financiën’, maar ook vanuit mijn portefeuille ‘Milieu en duurzaamheid’. Het is natuurlijk geweldig dat een product dat eerst als afval werd weggegooid, nu op een goede manier hergebruikt kan worden. Dat zorgt uiteindelijk ook weer voor een lagere milieubelasting en minder CO2-uitstoot, omdat het nu niet meer verbrand hoeft te worden. En er is inderdaad genoeg bitumen voor handen. Bij de sloop van panden in het Hanzekwartier zal wellicht ook het nodige vrijkomen. Dat kan misschien weer worden gebruikt voor de asfaltering van andere wegen. Tel daarbij dat hiermee de kwaliteit van het asfalt toeneemt, en het dus gaat om de upcycling van asfalt, en je snapt ons enthousiasme.’

Nieuwe verbindingen

‘Het is mooi dat we als college deze unieke ‘nieuwe verbinding’ kunnen aanleggen en dat we Dronten daarmee ook landelijk op kaart te zetten. Zowel vanuit de portefeuille duurzaamheid als vanuit portefeuille verkeer en vervoer komen onze wegen mooi samen ’, besluit Irene Korting. Het werk vindt gefaseerd plaats en eindigt juli 2021 ter hoogte van De Boeg. Daarna wordt het gedeelte geasfalteerd van De Boeg tot Landmaten. Dat laatste betreft een deklaag waarin R2R nog niet wordt toegepast.

Wat zijn bitumen?

Bitumen is een van nature vloeibaar mengsel van verschillende koolwaterstoffen die voorkomen in ruwe aardolie. Bij de raffinage van ruwe aardolie kan het mengsel gescheiden worden van de andere bestanddelen van aardolie, zoals nafta, benzine of diesel, en blijft het als zwaarste bestanddeel achter. Het kan ook in de natuur zelf gevormd worden. Bitumen wordt onder andere gebruikt als bedekking van platte daken en als bestanddeel van asfalt.