R2R-specialistennetwerk | LOGIN

Pilot Roof2Road van start!

Roof2Roof is niet alleen meer 'van dak tot dak', maar sinds kort ook ‘van dak tot weg’: Roof2Road. De gemeente Borne had 26 april 2016 de primeur. In Borne werd met succes een nieuwe duurzame asfaltweg aangelegd met gerecycled bitumen dakmateriaal van Roof2Roof.


Roof2Roof (R2R) organiseert en faciliteert de recycling van daken. R2R heeft een volledig gecontroleerd systeem voor inname en verwerking van bitumen daken tot grondstoffen voor de productie van nieuwe dakrollen. Het dakmateriaal komt niet uit het afvalcircuit, maar wordt rechtstreeks ingezameld van sloop-en renovatieprojecten via een eigen landelijk netwerk van R2R-specialisten. Het oude bitumen dak van elk individueel project wordt geïnspecteerd, geanalyseerd en beoordeeld op geschiktheid voor R2R-recycling. Een belangrijk onderdeel hierin is het vaststellen van de aanwezigheid van teer en asbest. Als dit aanwezig is wordt het dak afgekeurd en niet ingenomen door R2R. Het dak zal dan in het reguliere afvalcircuit worden afgevoerd. Indien het dak geschikt is voor R2R-recycling wordt het schoon en gescheiden dakmateriaal per soort bitumen (met een eigen landelijke containerservice) afgevoerd naar het Roof2Roof Recyclecentre in Zutphen. Daar worden het ingenomen materiaal gescheiden opgeslagen en op specificatie van de klant verwerkt tot nieuwe grondstoffen.

Het succes en de resultaten van het Roof2Roof-systeem bleven niet onopgemerkt voor de asfaltindustrie. Door het gecontroleerde proces waren de bitumen grondstoffen immers ook uitermate geschikt voor verwerking in asfalt. Roof2Road was daarmee geboren. Het pilotproject in een nieuwbouwwijk in Borne is het eerste concrete resultaat van de ketensamenwerking tussen de gemeente Borne, Twentse Weg- en Waterbouw (TWW), Asfaltcentrale Hengelo, Roof2Roof en Dusseldorp Infra, Sloop en Milieutechniek. In het asfalt is dakrecyclaat (APP gemodificeerd) van Roof2Roof verwerkt als bitumenvervanger én als asfaltverbeteraar. De proef moet aantonen dat het gebruik van dakbitumen positieve effecten heeft op de kwaliteit van asfalt door:

  • verbetering van de flexibiliteit bij lage temperaturen (minder gevoelig voor vorstschade);
  • minder gevoeligheid voor veroudering;
  • afname van spoorvorming.

De komende 3 jaren zal de weg intensief worden gebruikt door bouw- en vrachtverkeer. De kwaliteit van het wegdek zal continue worden gemonitored.

De Roof2Road-ketenbenadering is uniek in de wereld en de enige methode om bitumen daken gegarandeerd teer- en asbestvrij in te zamelen en te verwerken tot zuivere hoogwaardige grondstoffen voor nieuw duurzaam asfalt. Door het regionaal sluiten van materiaalkringlopen wordt bespaard op fossiele grondstoffen, energie en CO2-uitstoot. Daarmee draagt Roof2Road bij aan de realisatie van een circulaire economie. Roof2Road is dus goed voor mens, bedrijfsleven en milieu. Een win-win-win-situatie!

 

Nieuws uit het veld

Gemeente Dronten; rijden over het oude dak van zwembad overboord

 

 

9-10-2020

PERSBERICHT

Automobilisten die over enige tijd over het nieuwe asfalt van De Zuid rijden, rijden daarmee over het oude dak van zwembad Overboord. Daarmee heeft Dronten een landelijke primeur, die op vele terreinen goed is: voor de portemonnee, voor het milieu, voor het wegdek en voor de asfaltindustrie. Maar dat behoeft misschien wel enige uitleg. Wethouders Irene Korting van verkeer en Ton van Amerongen van duurzaamheid voorzien daar graag in.

Nederlandse primeur

Het oude ‘bitumendak’ van zwembad Overboord is door Roelofs, specialist in infrastructuur, verwerkt in het nieuwe asfalt op project De Zuid. Een primeur in Flevoland, maar ook een nationale primeur. Het is namelijk voor het eerst dat bitumen, afkomstig van een dak uit de gemeente, daadwerkelijk gebruikt wordt voor nieuwe wegbedekking in dezelfde gemeente. ‘Het is een uitermate innovatieve toepassing waarmee Dronten voorop loopt,’ zegt wethouder Irene Korting trots. ‘Een mooie uitdaging om op allerlei terreinen zo duurzaam mogelijk en circulair bezig te zijn. In de wereld van mobiliteit en infrastructuur geldt dat ook. Daarom is dit zo’n mooi project waar dingen slim samenkomen.’ Ton van Amerongen vult aan: ‘Het sluit aan bij de ambities die we lokaal en regionaal hebben op het gebied van duurzaamheid en circulariteit. En het is financieel ook nog aantrekkelijk. De aanleg kost net zo veel, maar deze wegbedekking heeft een langere levensduur dan het traditionele asfalt.’

Veel voordelen

Voor de techniek schuift Gerben Bijker aan. Hij is van Roof2Road, het bedrijf dat deze innovatie stimuleert en een samenwerking hiervoor is aangegaan met vijf bedrijven in de asfaltindustrie. De bitumendakbedekking afkomstig van oude daken worden door hen verwerkt tot bruikbare grondstof voor asfaltproducenten. ‘Tot nog toe was het zo dat deze dakbedekking na sloop of renovatie van een gebouw naar de afvalverbrander ging,’ legt hij uit. ‘Maar ook de asfaltbranche is op zoek naar alternatieven en verduurzaming. Bitumen is een onderdeel van asfalt en wordt gewonnen uit ruwe aardolie. Door de energietransitie wordt goede bitumen echter steeds schaarser: Olieraffinaderijen sluiten en aardolie wordt steeds verder gekraakt voor de productie van brandstoffen, waardoor er minder bitumen overblijft.’

En dakbedekking bevat goede bitumen. ‘Dakbedekking gaat gemiddeld 30 tot 40 jaar mee en dat is langer dan de levensduur van een asfaltweg. Het is een betere kwaliteit dan het bitumen dat doorgaans in de asfaltindustrie gebruikt wordt. Het gevolg is dat asfalt waar bitumen van daken in verwerkt zit een langere levensuur heeft en ook sterker is. Er is genoeg bitumen dakbedekking voorhanden om ons van een vaste aanvoer te voorzien. We werken daarvoor samen met slopers en dakdekkers. Voor hen is het financieel aantrekkelijk die als grondstof voor de asfaltindustrie te kunnen aanleveren. De aanlegkosten van wegen die van dit soort asfalt gebruik maken zijn gelijk, maar door de langere levensduur is het dus uiteindelijk goedkoper.’

Investering

Vandaar dat een vijftal asfaltbedrijven de handen ineen hebben geslagen en de toepassing van bitumendaken in asfalt grootschalig willen toepassen en promoten. Roelofs, het bedrijf dat De Zuid gaat asfalteren, is één van die bedrijven. Marco Kok van Roelofs vult aan: ‘Wat eerst afval was, is zo grondstof geworden waarmee de kwaliteit van het asfalt ook nog eens toeneemt en dat sluit goed aan op de duurzaamheidsambities van ons bedrijf. Daarnaast leende De Zuid zich goed om dit soort nieuwe ontwikkelingen te implementeren omdat het in bouwteam samen met gemeente wordt gerealiseerd, het ontwerp kon dan ook heel snel aangepast worden zonder dat dit ten koste ging van de voortgang van project. Door bitumen van daken te gebruiken, boren we een nieuwe markt qua grondstoffen aan voor de asfaltproductie. De toepassing vergt wel een extra investering bij de asfaltproductie maar deze is te verwaarlozen bij grootschalige toepassing, waar wij met elkaar in geloven. Opdrachtgevers zoals gemeente Dronten, die zich hiervoor openstellen, zijn daarbij van groot belang.’

Innovatieve ontwikkeling

Dit initiatief is ontstaan vanuit het Platform Circulair Flevoland, dat dit soort ketensamenwerkingen aanjaagt. Dat is één van de redenen dat Dronten er trots op is als eerste gemeente in Nederland de dakbedekking van een onlangs gesloopt gebouw, het oude zwembad Overboord, te kunnen gebruiken bij de asfaltering van De Zuid. ‘Dat spreekt toch tot de verbeelding, dat je straks eigenlijk over het oude dak van Overboord rijdt,’ zegt Irene Korting. ‘We geven graag de ruimte aan deze innovatieve ontwikkeling en hebben daarbij ook oog voor een stukje van onze historie.’ De asfaltering van De Zuid is het eerste project. Als dat bevalt, kan het vaker worden toegepast.’ Ook wethouder Ton van Amerongen is blij. ‘Niet alleen vanuit mijn portefeuille ‘financiën’, maar ook vanuit mijn portefeuille ‘Milieu en duurzaamheid’. Het is natuurlijk geweldig dat een product dat eerst als afval werd weggegooid, nu op een goede manier hergebruikt kan worden. Dat zorgt uiteindelijk ook weer voor een lagere milieubelasting en minder CO2-uitstoot, omdat het nu niet meer verbrand hoeft te worden. En er is inderdaad genoeg bitumen voor handen. Bij de sloop van panden in het Hanzekwartier zal wellicht ook het nodige vrijkomen. Dat kan misschien weer worden gebruikt voor de asfaltering van andere wegen. Tel daarbij dat hiermee de kwaliteit van het asfalt toeneemt, en het dus gaat om de upcycling van asfalt, en je snapt ons enthousiasme.’

Nieuwe verbindingen

‘Het is mooi dat we als college deze unieke ‘nieuwe verbinding’ kunnen aanleggen en dat we Dronten daarmee ook landelijk op kaart te zetten. Zowel vanuit de portefeuille duurzaamheid als vanuit portefeuille verkeer en vervoer komen onze wegen mooi samen ’, besluit Irene Korting. Het werk vindt gefaseerd plaats en eindigt juli 2021 ter hoogte van De Boeg. Daarna wordt het gedeelte geasfalteerd van De Boeg tot Landmaten. Dat laatste betreft een deklaag waarin R2R nog niet wordt toegepast.

Wat zijn bitumen?

Bitumen is een van nature vloeibaar mengsel van verschillende koolwaterstoffen die voorkomen in ruwe aardolie. Bij de raffinage van ruwe aardolie kan het mengsel gescheiden worden van de andere bestanddelen van aardolie, zoals nafta, benzine of diesel, en blijft het als zwaarste bestanddeel achter. Het kan ook in de natuur zelf gevormd worden. Bitumen wordt onder andere gebruikt als bedekking van platte daken en als bestanddeel van asfalt.